Pożarnicze podnośniki koszowe

Hydrauliczne podnośniki koszowe z drabinami ratowniczymi Vema Lift
 
 
Pojazd specjalny - Hydrauliczny podnośnik koszowy z drabiną ratowniczą firmy Vema Lift Oy przeznaczony jest na wyposażenie jednostek Państwowych, Ochotniczych i Zakładowych Straży Pożarnych działających głównie w aglomeracjach przemysłowych oraz zamieszkałych.
Pojazd przystosowany do przewozu 2 lub 3 strażaków-ratowników rozbudowany jest o funkcje z zakresu ratownictwa wysokościowego, mający umożliwić jednostkom ratowniczym sprawne i bezpieczne realizowanie zadań operacyjnych w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych oraz ratownictwa wysokościowego. Często wykorzystywane są również jako wsparcie tych działań.
 
Wyposażenie sprzętowe pojazdu umożliwia strażakom – ratownikom prowadzenie tego typu działań specjalnych jak np. umożliwienie szybkiej ewakuacji wielu poszkodowanych z wysokości, udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym w trudnodostępnych miejscach zdarzenia lub znajdującym się na wysokości (wysokie budynki biurowe lub mieszkalne) jak i działania gaśnicze czy też techniczne prowadzone z wysokości (np. pożary hal, rozwinięcie linii gaśniczych na dachach budynków, usuwanie gałęzi drzew, uszkodzonych poszyć dachowych, itp.).
 
Konstrukcja kosza ratowniczego oraz jego wymiary umożliwiają na swobodne pomieszczenie 5 osób ewakuowanych lub 5 ratowników wraz z osprzętem czy też ewakuację osób na noszach ratowniczych. Standardowy udźwig koszy ratowniczych podnośników wynosi 500 kg (5 osób). Wymiary kosza ratowniczego to 2,0 m długości / 1,0 m szerokości / 1,1 m wysokości.
W koszu ratowniczym zamontowane jest zdalnie starowane działko wodno-pianowe o wydajności 3800 l/min zasilane z zamontowanej instalacji suchego pionu, do którego również można podłączać gaśnicze linie wężowe.
 
W koszu ratowniczym zamontowane są także rozwiązania techniczne wykorzystywane podczas prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych jak np.:
dysze wodne (kurtyna wodna) do ochrony kosza podczas działań gaśniczych
zwijadło szybkiego natarcia 25 m z prądownicą
linia powietrzna do zasilania aparatów oddechowych lub narzędzi pneumatycznych
szybkozłącza z instalacją hydrauliczną do zasilania urządzeń hydraulicznych
instalacja elektryczna z gniazdami 24V, 230V oraz 400V
oświetlenie robocze i ostrzegawcze reflektorami w technologii LED.
 
​Kosz posiadający rozkładaną obszerną platformę ratowniczą (1,2 x 0,7 m), 4 wejścia do jego wnętrza, a także 6 zaczepów do przypięcia uprzęży lub szelek bezpieczeństwa, wyposażony jest w system automatycznego poziomowania.
 
Zabudowa podnośnika hydraulicznego posiada 4 podpory z możliwością ich indywidualnego rozsuwania na wysuwanych belkach poprzecznych (w układzie typu „H”). Sprawianie podpór poziomujących pojazd możliwe jest z panelu sterowniczego zamontowanego z tyłu pojazdu jak również za pomocą zdalnie sterowanego pilota. Układ sprawiania podpór umożliwia na manualne rozstawienie każdej z podpór wg indywidualnych wymagań operatora oraz w pełni automatyczne rozstawienie wszystkich podpór podnośnika.
 
Programowalność systemu umożliwia dodanie dowolnych informacji wyświetlanych na ekranach wg życzeń użytkownika. Komunikację pomiędzy stanowiskami operatorów umożliwia Interkom. Sprawiony podnośnik posiada nieograniczony pełny obrót nx360°. Podnośnik wyposażony jest w aluminiową drabinę ratowniczą posiadającą system automatycznego pokrycia szczebli oraz podnoszenia relingów. Drabina ratownicza jest podświetlana reflektorami LED, a szczeble pokryte są materiałem antypoślizgowym.
 
Manewrowanie podnośnikiem możliwe jest zarówno z dolnego siedziska operatora znajdującego się przy wieńcu obrotowym jak i z wnętrza kosza ratowniczego.
Dolne stanowisko operatorskie wyposażone jest w ergonomiczne siedzisko i posiada możliwość wychylenia o kąt 43° w stosunku do poziomu pokładu roboczego zabudowy pojazdu w celu zapewnienia jak najlepszej widoczności oraz wygodnego manewrowania podnośnikiem przez operatora.
Sterowanie ruchami podnośnika odbywa się za pomocą ergonomicznych joysticków umożliwiających obsługę w rękawicach strażackich.
Na panelach sterowniczych zamontowane są podświetlane kolorowe ekrany LCD na których wyświetlane są aktualne komunikaty informujące o:
rzeczywistej pozycji kosza ratowniczego w obszarze dopuszczalnego pola pracy – diagram górny i boczny ukazujący wysokość i wysięg boczny kosza
kąt odchylenia ramienia głównego
kąt obrotu kolumny
rzeczywistym obciążeniu kosza ratowniczego
rzeczywistym i możliwym wykresie pola pracy kosza uzależnionym od stopnia rozstawienia podpór oraz od faktycznego obciążenia kosza
uruchomieniu działka wodno-pianowego lub kurtyn wodnych pod koszem
uruchomieniu oświetlenia roboczego zamontowanego po bokach oraz pod koszem
uruchomieniu generatora prądotwórczego
stopniu pokrycia się szczebli oraz podniesieniu relingów drabiny ratowniczej
stopniu odchylenia kosza w poziome do max. ±45° w każdą stronę i powrocie do pozycji neutralnej
ostrzeżeniu przed kolizją kosza z przeszkodą znajdującą się przed lub pod koszem
ostrzeżeniu o oderwaniu się którejkolwiek z podpór od podłoża
informacji o prędkości wiatru w miejscu w którym znajduje się kosz ratowniczy
oraz pozostałych informacjach diagnostycznych podnośnika i podwozia tj. poprawności wszystkich parametrów całego pojazdu, napięciu ładowania układu elektrycznego, sile nacisku każdej z podpór na podłoże, itp.
 
Zabudowa pojazdu wyposażona jest szereg wentylowanych, wodo i pyłoszczelnych skrytek z kurtynami żaluzjowymi oraz oświetlaniem LED do przewozu sprzętu ratowniczego tj: aparatów i butli do ochrony dróg oddechowych (AODO), odcinków wężowych, przewoźnych rękawów ratowniczych, linkowych urządzeń ratowniczych, noszy ratowniczych, skokochronu, zestawu lin i sprzętu alpinistycznego oraz pozostałych narzędzi ratowniczych.
 
Pojazd wyposażony jest w nowoczesny ostrzegawczy system świetlny i akustyczny tj. lampy błyskowe i kierunkowe w technologii LED, sygnalizacja dźwiękowa z wyborami trybów działania z nagłośnieniem o mocy max. 200W.
System dźwiękowy umożliwia przekazywanie komunikatów głosowych z kabiny kierowcy na zewnątrz pojazdu oraz umożliwia podawanie informacji nadawanych z radiostacji na stanowiska sterowania podnośnikiem.
 
W kabinie pojazdu oraz przy tylnym panelu sprawiania podpór znajdują się dodatkowe poziomnice sferyczne (tzw. „Waserwaga”) informujące o pochyleniu pojazdu względem powierzchni gruntu.
 
Podnośnik hydrauliczny może pracować również jako dźwig, którego zakres zależy od obciążenia oraz wysięgu bocznego urządzenia. Ciężary podnosi się za pomocą wielokrążka zaczepionego do specjalnego uchwytu. Przykładowo udźwig podnośnika VEMA LIFT przy wysięgu ok. 10 m wynosi 2000 kg.
 
Opcjonalnie pojazd może być wyposażony w:
• opatentowany system podgrzewania całego układu wodno-pianowego „VEMA 7000 Antifreeze System” pozwalający na prowadzenie działań gaśniczych z użyciem działka wodno-pianowego zamontowanego w koszu przy skrajnie niskich temperaturach otoczenia poniżej -30°C
• hydraulicznie sterowany przebijak ścian i szyb opancerzonych z układem podawania prądu wody do wewnątrz pomieszczeń.
 
Po wcześniejszym ustaleniu zespół projektowy firmy Vema Lift Oy posiada możliwość zaprojektowania i wykonania specjalnych rozwiązań technicznych dotyczących zabudowy pojazdu wymaganych przez przyszłych użytkowników.
Seria F (28 - 45 m) Hydrauliczne podnośniki koszowe

Seria F (28 - 45 m) Hydrauliczne podnośniki koszowe

Hydrauliczne podnośniki koszowe z drabiną ratowniczą Vema Lift 28F, Vema Lift 32F, Vema Lift 34F, Vema Lift 38F, Vema Lift 45X

Seria TFL (27 - 55 m) Hydrauliczne podnośniki koszowe

Seria TFL (27 - 55 m) Hydrauliczne podnośniki koszowe

 Podnośniki Pożarnicze Seria TFL: 273 TFL, 323 TFL, 333 TFL, 383 TFL, 453 TFL, 553 TFL

Seria COMBI (19 - 28 m) Pojazdy wielozadaniowe

Seria COMBI (19 - 28 m) Pojazdy wielozadaniowe

 Podnośniki Pożarnicze seria Combi: Combi 192 TF, Combi 242 TF, Combi 282 TF

Seria TWT (33 - 53 m) Wieże wodno-pianowe

Seria TWT (33 - 53 m) Wieże wodno-pianowe

 Podnośniki Pożarnicze seria TWT: 33 TWT, 37 TWT, 44 TWT